Blog

Hier delen we inspirerende inzichten van onze specialisten. Ontdek wat zij leren uit de vaak complexe uitdagingen waar zaakvoerders en CEO’s voor staan.

Strategie, structuur, cultuur: alleen voor multinationals? Legerstock Deinze bewees het tegendeel

2022/02/12

Terug

Vind je strategie zo’n zwaar en duur woord voor multinationals dat voor kmo-leiders geen echte meerwaarde biedt? Is aandacht voor structuur in een hardwerkend, sterk groeiend familiebedrijf wel belangrijk? Sinds november 2019 bewijst Koen Collier van Harmos i.s.m. Dominique De Gheest, zaakvoerder van Legerstock, dat aandacht voor strategie, structuur en cultuur zijn vruchten afwerpt. Ook voor kmo’s in een heel concurrentiële markt.

 

Legerstock 2 jaar geleden: geen team meer

Toen Harmos in 2019 bij Legerstock begon, was het hele team van Dominique De Gheest nagenoeg gelijktijdig vertrokken. Diepe crisis dus. Dominique moest op dat moment alles zelf doen in Legerstock, een doe-het-zelf-zaak met (hand)gereedschappen, machines, werkkledij, tuin- en kampeermateriaal in Deinze.
Zijn eerste reflex? Brandjes blussen en zo snel mogelijk nieuwe mensen aanwerven. Begrijpelijk? Uiteraard. Alleen, de dag waarop je kmo de bodem raakt, is meteen het moment om strategisch aan de slag te gaan. Want:

  • Welk profiel wil je aanwerven i.f.v. je doelstellingen?
  • Welke waarden moeten je nieuwe medewerkers met je delen?
  • Welke skills ga je hen aanleren, en hoe?
  • Wat mag je van je mensen verwachten?
  • Hoe zorg je dat ze blijven?
  • Hoe filter je het juiste profiel uit de wervings- en selectieprocedure?
  • Hoe positioneer ik me correct in een krappe arbeidsmarkt?

Harmos was op dat moment daar om de schok op te vangen, maar ook om meteen die vragen te stellen.

 

Na één kwartaal: zaakvoerder op het droge

Al snel was één grote ongerustheid weggenomen: Dominique stond er niet langer alleen voor.
We stippelden niet alleen een plan uit om de juiste mensen opnieuw te vinden, maar maakten ook een analyse. Welk type bedrijf wilde Legerstock zijn? Waar droomde Dominique van? Wat betekende succes voor hem? Welke markt wou Legerstock bewerken: B2C, B2B, B2G? En hoe?

Na een strategiesessie maakten we een actieplan op dat we later implementeerden in kleine projectjes. De gezette tussenstappen waren o.a.:

  • Dankzij een duidelijke kostprijsanalyse wist Legerstock al snel welke activiteiten het meest winstgevend waren en welke snel stopgezet moesten worden.
  • Op vlak van marketing hinkt Legerstock niet langer achterop tegenover grote DIY-ketens. De eenvoudige webshop loopt. Legerstock heeft een duidelijk marketingplan, is klaar voor de volgende horde.
  • In een hr-tool worden processen zoals rekrutering, leren en ontwikkelen en prestatiemanagement verankerd.
  • Een nieuwe wervings- en selectiemethodiek zorgt dat Dominique zelf kandidaten aantrekt. Als zaakvoerder weet hij hoe en waarop te selecteren.
  • Legerstock weet welke periodes van het jaar extra druk zijn. Dominique kan tijdig flexijobbers en jobstudenten inschakelen.

 

Lessen uit het verleden: exit taboes

Koen liet de ondernemer op een niet confronterende manier in de spiegel kijken. Taboes gingen overboord en Dominique leerde uit het verleden, dat zich niet meer herhaalt.

Waar staat Legerstock nu?

  • Dominique is een gelukkige ondernemer die het verschil kent tussen in en aan zijn zaak werken.
  • Een hemelsbreed verschil met zijn gevoel in 2019.
  • Het strategische actieplan werpt zijn vruchten af. Legerstock heeft op 2 jaar tijd een team van 10 gedreven medewerkers. Ze hebben het juiste talent en zijn op maat opgeleid.
  • Een goede employee journey leidde tot een goede customer journey. Klanten voelen de vibe in de winkel. Ze kiezen voor Legerstock-beleving i.p.v. een grote DIY-keten.
  • Jaar na jaar stijgen de omzet en winst. Afgelopen coronajaar zette Legerstock een ongekende groei neer. In een grote aankoopgroepering wordt Dominique nu als interessante partner gewaardeerd.

Dominique De Gheest van Legerstock aan het woord:

Na het collectief ontslag in 2019 zat Legerstock in een diep dal. Koen Collier bracht me heel snel op het droge.

Ik neem beslissingen nu niet langer emotioneel, maar objectief, gebaseerd op gemeten resultaten en goed voorbereide gesprekken. Omdat de tussenstappen in nieuwe projecten nu duidelijk verankerd zijn, weten mijn mensen heel goed waaraan en waaraf.

Ik geef ze dan ook het vertrouwen om autonoom aan projecten te werken en ze nemen graag ownership. Controle loopt gestroomlijnd en door dat vertrouwen werken we sneller. Dat is een grote meerwaarde van Koen: hij brengt nodige veranderingen in een stroomversnelling, waardoor Legerstock groeit.

Zijn grote meerwaarde? Een brede kijk op het volledige plaatje ligt in Koens natuur. Hij ziet ook wat links en rechts van het onderwerp ligt en is mijn klankbord bij elke grote stap in mijn onderneming. Ik ben weer een gelukkige ondernemer die met vertrouwen naar de toekomst kijkt.

Deel dit op

Geïnspireerd door dit bericht? Vrijblijvend van gedachten wisselen over jouw kleine of grote organisatie? Contacteer me voor een gesprek.

Een tip van Koen Collier

Bij diverse werkgevers en opdrachten leerde ik wat klanten vandaag voor mij doet kiezen. Intussen blijf ik bijleren en omring ik me met been there, done that collega’s. Ontdek mijn aanbod en verken de resultaten die mijn klanten boeken.

Maak een afspraak

Blijf op de hoogte

Zelf-aan-de-slag inzichten van onze specialisten, 1x per maand in je mailbox? Schrijf je hier in: